Hjemmelaget pasta

Maskinen kan presse pastadeigen i ulik tykkelse og videre dele den i tagliatelle (båndspagetti) eller “vanlig” spagetti.

I vår var jeg så heldig å få en pastamaskin i gave, med de mulighetene det gir til ulike og hjemmelagde pastavarianter. I skrivende stund har jeg lagd to deiger, begge med suksess (nybegynnerflaks?), og brukt dem i ulike pastavarianter. Egg, mel og salt har vært brukt som ingredienser begge gangene. Først med durumhvete og senere med “tipo 0″/”pizzamel”, selv om “tipo 00” visstnok er det beste. Den manglende 0’en gjorde det likevel ikke vanskelig å forme pastadeigen og melvarianten var dessuten lettere å finne i butikken.

Min frykt mot å lage hjemmelaget pasta var alt sølet det så ut til å innebære med egg og mel på benken. Av en bekjent kokk ble jeg imidlertid fortalt at jeg bare kunne bruke eltemaskin og det fungerer utmerket. En kjevle kan igrunn erstatte pastamaskinen i å gjøre deigen flat og det er nok av former å velge mellom: Pastaoversikt

Jeg vil påstå at pastalaging og -forming er perfekt for en vennekveld hvis en liker å gjøre noe praktisk sammen.

Pasta fylt med spinat og snøfriskost. NB: Væsken i spinaten må presses ut gjennom en sil!

Ingredienser:

  • Multipliser ingrediensene etter hvor mye deig du ønsker. Det blir mer enn du tror!
    • 1 egg
    • 100 g mel (“tipo 00” eller durumhvete er best)
    • Litt salt

Fremgangsmåte:

  1. Bland egg(ene) i en bolle eller eltemaskin og rør til én gul masse.
  2. Tilsett mel og salt, helst gjennom en sil.
  3. Elt det hele godt sammen til en fast og blank deig. Den skal ikke være klissete men heller ikke så tørr at den slår sprekker. Tilsett mer mel om nødvendig.
  4. Pakk deigen i plast eller i en lufttett boks og la den hvile. I kildene jeg har kommet over varierer tiden fra 20 minutter til flere timer men det gjennomgående virker å være “jo lenger dess bedre”. Selv la jeg deigen i kjøleskap over natten.
  5. Kjevle, forme – og eventuelt fyll – deigen etter ønske (Pastaoversikt) og ha den i fosskokende vann. NB: Fersk pasta som dette trenger kortere koketid enn tørr pasta! Type og størrelse vil avgjøre tiden. Eksempelvis var 3 minutter perfekt for tagliatellaen på bildet under.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tagliatelle i hasselnøttsaus, laget etter oppskrift fra Bent Stiansens bok Alene Hjemme (Ja, jeg er fan og bruker boken mye men ikke sponset på noen måte..)

Leave a comment